5 NEJČASTĚJŠÍCH OTÁZEK O INSTAGRAMU

Není to tak dávno, kdy jsme koukali na Instagram jako na úplně novou platformu a zkoušeli, jak se vlastně tahle appka používá. Dneska kdo nemá Instagram, jako by nebyl. Nebo je to jinak? Denně se setkáváme s -náctiletými i dospělými, kteří nechtějí být povoláním lékaři, ale chtějí být Influencerem. Ten totiž vydělává neskutečné peníze, létá v private jetech, bydlí na Bali a vlastně nic nedělají, jen se fotí. Snový život, že jo? Blogerka @karolinasramlova, která má blog www.withlovek.cz se nyní více zaměřila na marketing a edukaci o sociálních mediích a odpověděla na pět nejčastějších otázek, které dostává ze všech stran.

  1. Jak získám 10, 20, 50, 100 tisíc sledujících?

Ti, co ty tisíce mají by řekli, že jen musíme dělat, co nás baví. To je ale jen část z jejich úspěchu. Za mnohými Influencery stojí jiné sociální sítě jako Youtube, TikTok, gaming, blog nebo třeba povolání zpěvák, umělec, modelka a další, které přelijí jejich fanoušky na Instagram a to už může být pár desítek tisíc nebo stovek. Za jinými stojí roky práce a píle, kdy i přes to, že je od toho odrazoval nejeden „fanoušek“ svými hejty nebo okolí, které třeba tenhle sen nechápalo. Za jinými stojí dobré načasování, protože Instagram mění svůj algoritmus tak často, že nám spíše účty za normálních okolností klesají, nikoli stoupají za účelem toho, abychom si platili sponzoring našich stránek a byli vidět. Samozřejmě i v Čechách jsou účty, které stoupají, ale ty si pomyslně vybere Instagram a ukazuje jejich fotky více než jiné účty. Nestresujte se s tím!

Univerzální pravidlo? Neexistuje, ale…

TIP: Mějte přesah do odvětví, které vás baví. Buďte jiní. Buďte reální, svoji. Nekopírujte, ale inspirujte se. Někdo vás může označit a pomůže vám to. Nemusí to být celebrita, ale třeba nějaký účet s hodně sledujícími. Mějte svůj cíl a užijte si cestu za ním. 

  1. Jaké hashtagy a kolik jich k fotce mám dávat?

Hashtag je jedna z možností, jak svoji fotku zařadit mezi tematicky podobné fotky (nebo to je alespoň jeho původní význam, i když se význam dost ztratil nebo změnil). Instagram byl založen v roce 2010 a dnes je to největší galerie obrázků na světě, hashtag zprovoznili hned v roce 2011 jako jednu z prvních funkcí, takže nevyužít ho, by byl hřích!

Míň je v případě hashtagů, více. Když vidím fotku bez textu a jen s 20 hashtagy, co mi ta fotka přinese za poselství? Honbu za lajky. Za virtuálním srdíčkem od člověka, kterého ani neznám a možná to ani není člověk, ale robot. Například hashtag #LOVE každou sekundu sdílí 10.000 lidí. Denně je na Instagramu 500 milionů aktivních uživatelů. Jedna fotka se ztratí tak rychle, a vy jste do ní dali tak moc.

TIP: Zaměřte se na hashtagy, které jsou blíže k tomu, co je na fotce a tomu, co říkáte v textu. Nekopírujte ke každé fotce ten samý set hashtagů v rámci ušetření času. Použijte i jiné možnosti toho, aby vaší fotku potenciální fanoušci našli jako geolokace, označení ve fotce nebo zmínka ve vašem textu. Využijte všeho, co Instagram nabízí a nejsou to jen hashtagy.

  1.    Mám používat filtry na fotky?

Filtr a Instagram jsou spolu taky už od začátku, ale oba se neustále vyvíjí. Z filtrů se pomalu staly takzvané “Presety”, které máme uložené v různých aplikacích na úpravu fotek, a které nám fotky zbarví vždy do podobných tonů, které náš Instagram dělají celistvý.

Na preset nebo filtr je nutné mít trošku kreativní oko, ale dá se to naučit a nebo koupit do začátku. Světoví, ale i čeští blogeři, prodávají svoje presety. Do počátku můžete využít i aplikace zdarma jako Tezza, využít free presetů v Adobe Lightroom, VSCO nebo si s tím hrajte dokud nebudete spokojení.

TIP: Zkoušejte si, jak váš Instagram bude vypadat v aplikacích tak, abyste viděli, jak na sebe fotky navazují. Aplikace Mosaico, Planoly nebo ostatní Instagram planning aplikace vám to umožní. Je důležité, abyste si našli barvu, která bude provázet váš Instagram a tu vždy drželi ve stejném nebo podobném tonu. To sjednotí na oko vaše fotky.


  1. Kdy mám přidávat fotky. Večer nebo ráno, v pondělí nebo je nejlepší třeba čtvrtek?

Kdyby na to byl návod, pak bychom ho všichni opakovali a tudíž by se asi rychle ten návod změnil na něco jiného, protože by daný čas a den byly přehlcené.

Každý náš Instagram je unikátní a můžeme si nejlepším dnům a časům pomoci statistikami nebo pocitově. Business účet vám všechno ukáže a jestli jste slyšeli o tom, že pak fotku lajkuje míň lidí, tak je to možné, ale nikde to není potvrzené. Třeba objevíte další statistiky, které vám pomůžou daleko víc.

TIP: Zapněte si business účet na třeba týden, vypozorujte všechno a pak si ho třeba vypněte. Zatím to jde, ale nevíme, kdy Instagram vypne „cestu zpět k osobnímu účtu“.

  1. Je všechno, co je na Instagramu realita?

Co si představíte, když vidíte fotku baletky uprostřed silnice na 5th Avenue v New Yorku nebo zasnoubení nad pouští plné balonů? Že to je super život a povolání snů. Vážení, to je jen INSTAGRAM, nikoliv realita.

Realitou může být baletka ve fotostudiu a šikovný fotograf / grafik. Zasnoubení může být nahrané pro ten svět na Instagramu a my tomu věříme a tajně doufáme, že se nám to poštěstí taky a pak jsme smutní, když ne.

Jasně, že tam někde ve skrytu duše chceme sčítat ty lajky pod fotkami, každé nové srdíčko nám pošle do mozku chemickou reakci vytvořenou z látky dopamin. Látka spojená s potěšením, která je silně návyková a my na ni získáváme závislost. Proto Instagram otvíráme častěji a častěji a ženeme se za fotkami jen takovými, aby generovaly pomyslné dávky naší drogy dopaminu. Ztrácíme se my a ztrácíme pojem nad oddělením Instagramu a reality.

TIP: Nenechte se strhnout davem, honbou za obrázky a lajky. Zkuste se odpojit od Instagramu a mobilu na 24 hodin a spojte se zase se sebou a tím, proč tam, ty fotky vlastně dáváte. Možná to nejsou lajky, ale je to třeba jen jeden jediný člověk, kterému pomůžete, organizace, kterou podpoříte, země kterou uklidíte a inspirujete další. To je víc než milion sledujících a tisíce lajků nad fotkou z prázdné pláže, kde musíte v photoshopu odstranit ne lidi, ale i odpadky.

V květnu vyvrcholil i projekt InstaHEROshow, který zasáhl různá odvětví oblastí často probíraných nebo diskutovaných na Instagramu jako jsou témata: spolupráce, haterství, etika, ekologie a další. Instagram je platforma, která nás může inspirovat, motivovat, ale i demotivovat. Podívejte se na www.instaHEROshow.cz a dozvíte se víc.